KLASSELEDELSE
-
EN BLOGG OM NØDVENDIGHETEN AV GODE RELASJONER
Klasseledelse
er et begrep det snakkes mye om for tiden, både på lærerrom og
blant sentrale politikere. Det skal i videreutdanning av lærere de
neste årene satses ekstra blant annet innenfor dette feltet, skal vi
tro det som kommer frem av Stortingsmelding nr 22 for ungdomstrinnet.
På Utdanningsdirektoratets hjemmesider ( www.udir.no
) ligger flere ressurser i emnet med blant annet lærerike og
eksemplifiserende filmsnutter.
Det
kan virke som god klasseledelse er en forutsetning for å mestre
læreryrket i dag, og det er kanskje det mest sentrale og også
kanskje det vanskeligste i en lærers hverdag. Man møter stadig
utfordringer som bør håndteres på riktig måte, og det gjelder å
vite litt om mekanismene som er i sving i en elevgruppe når disse
kommer. En sentral forutsetning for å forstå og mestre
utfordringene vil være relasjonen mellom lærer og elev. I følge
Thomas Nordahl, professor ved Høgskolen i Hedmark, er dette den
grunnleggende hjørnesteinen i klasseledelse, og det er lærerens
ansvar å skape og utvikle denne
(http://www.udir.no/Laringsmiljo/Klasseledelse/Video/Video---Stottende-relasjoner-i-klasseledelse2/
). Jeg vil i dette blogginnlegget se på noe av det som kan styrke
denne relasjonen, og særlig trekke frem de områdene som jeg ikke
finner tilfredsstillende i min egen praksis og hvor jeg ønsker å
utvikle meg.
Hva
er så klasseledelse?
Klasseledelse,
også kalt undervisnings- og læringsledelse, handler om hvordan
lærere skaper produktiv arbeidsro i elevgrupper gjennom å fremme og
skjerme læringsaktiviteter (Ogden 2004: 125). Det er altså
fokus på læringsaktivitene, og arbeidsroen kan variere alt etter
hva som er produktivt for læringen der og da. Jacob S. Kounin har
bidratt til en del av forskningen innenfor feltet klasseledelse, og
har blant annet sett på hva som skiller dyktige fra mindre dyktige
klasseledere. Ut fra resultatene fra en av hans undersøkelser, ble
begrepene «withitness» (overblikk) og «overlapping» (kunsten å
håndtere flere hendelser samtidig) introdusert og trukket frem som
suksessfaktorer (Ogden 2004).
Når
jeg er i den daglige undervisningssituasjonen, er disse to områdene
det som kanskje er det mest utfordrende å få til. Det å være
«alle steder på en gang», ha fokus på en elev mens man samtidig
oppfatter det som foregår et annet sted i klasserommet kan være
vanskelig. Å kunne gjøre flere ting samtidig også stadig
viktigere, ettersom fokuset på tilpasning til den enkelte elev øker.
God
planlegging
Hvor
godt man mestrer disse lederoppgavene avhenger nok noe av ens egne
personlige egenskaper, men jeg tror også at dette kan trenes opp ved
hjelp av ulike metoder. God planlegging kan her være et
nøkkelord. Dersom jeg er mentalt forberedt på timen og ulike
situasjoner som kan oppstå, vil jeg også bruke mindre tanker på
opplegget underveis i økten, og kan være mer våken for hva som
foregår i ulike deler av klasserommet. Jeg er i forkant, har sett
for meg ulike scenarier og handler proaktivt. Det
vil si at jeg allerede her kan unngå en del uheldige situasjoner,
fordi mye allerede er avklart.
Relasjon
lærer-elev
For
å kunne forberede meg godt til timen, må jeg imidlertid kjenne
elevgruppen som helhet, og også hver enkelt av elevene. Dersom man
kjenner interessefeltene til elevene, kan man i løpet av timen
spille på ett eller flere av disse i formidling av
undervisningsstoffet. Kjenner jeg nivået og læringsstilene til den
enkelte, kan jeg lettere tilpasse stoffet på forhånd. Jeg kan
kanskje legge opp til en undervisningsform der jeg er innom flere
metoder, nettopp for å dekke behovene til mer enn noen få elever.
Jeg bruker mye tankevirksomhet i planleggingsprosessen min for å
gjøre undervisning så godt tilpasset enkeltelevene som mulig. Noen
ganger er det vellykket, andre ganger blir det ikke helt slik jeg
hadde tenkt, og jeg føler da at jeg har bommet på tilpasningen.
Faglærer
versus kontaktlærer
Jeg
tror en av grunnene til dette kan være det begrensede antall timer
jeg er i hver klasse. Da jeg ikke er kontaktlærer blir det at jeg
ofte nedprioriterer å bli godt kjent med elevene. Her tenker nok
mange at man trenger den tiden man har til rådighet for å komme
igjennom pensum, samt at ansvaret med den sosiale treningen hos
elevene automatisk legges til kontaktlæreren. Det er satt av tid til
elevsamtaler hos kontaktlærer, men ikke hos faglærerne. Dette er
synd, ettersom relasjonene mellom klassen og meg er like viktig for
mine timer med elevene som for kontaktlæreren. Ikke desto mindre må
man tilstrebe å få dette til. Det er ingenting i veien for at alle
lærerne som er i klassen kan samarbeide om både å skape et godt
klassemiljø, samt å sørge for at relasjonen mellom lærer og
elever stadig styrkes. Den relasjonen jeg klarer å skape til mine
elever, uansett hvilket fag det er, vil styrke samholdet og skape et
tillitsforhold. Dersom man skal veilede eleven videre fremover i
læringsprosessen, kan dette være helt nødvendig for å lykkes.
«Momentum
i undervisningen»
Jeg som lærer har
ansvaret for at klassen og undervisningen ledes fremover, såkalt
«momentum» (Ogden 2004). Mye kan skje underveis, og mange elever
vil gjerne prøve å ta fokus bort fra undervisningssituasjonen. Ofte
kan det ende med at vi som lærere blir stående og snakke altfor
lenge, i den tro at dette skal klargjøre mye for elevene. Problemet
oppstår når halve klassen har falt ut av kjedsomhet, eller mister
fokus fordi de ikke selv er aktive. I slike situasjoner vil elevene
også lett bli urolige og dra med seg andre. Ved å være i forkant
også her, vil jeg kunne unngå dette, samtidig som jeg aktiviserer
elevene i større grad, noe som trolig fører til mer læring. Det
kan være lurt å sette opp noen tidsskjema, eller å gi elevene
«deadlines» hvor lenge de skal jobbe med hver oppgave. Slik vil man
også komme innom flere læringsmetoder i løpet av økten, slik jeg
nevnte ovenfor.
Jeg er nå inne i mitt
tredje år som lærer, og har fremdeles en lang vei å gå for å
lykkes med en del grep innenfor klasseledelse. Jeg tror det er
utrolig viktig som ny lærer at man setter av tid med å jobbe med
dette helt konkret. Dette bør gjenspeiles såvel i
planleggingsprosessen, som i undervisningen og ikke minst
evalueringen underveis. Hva fungerte i hver enkelt klasse? Hva kan vi
legge bort? Noe som fungerer bra et sted, trenger ikke nødvendigvis
virke bra i en annen klasse med andre type elever eller en annen
gruppedynamikk. Som lærere jobber vi med enkeltmennesker. Tidene og
menneskene forandrer seg, og vi vil aldri bli utlært i
relasjonsbygging. Jeg synes derfor det er utrolig viktig at man fra
sentralt hold nå har valgt å satse på relasjonsorientert
klasseledelse når man fremover skal skape gode lærere. Ikke minst
kan man her få til en god delekultur fra erfarne til nye lærere.
Alle vil ha noen «suksesshistorier» å dele. En lærer som «bryr
seg om» den enkelte i læringsprosessen kan skape en tillit og en
stor forskjell for den enkelte elev.
Kilder:
Ogden, T. (2004):
Kvalitetsskolen.
Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
Kommentar til blogginnlegget ditt – formet som «two stars and a wish»:
SvarSlettDu starter med å vise til en Stortingsmelding og Utdanningsdirektoratets hjemmeside. Du viser deretter til Thomas Nordahl, en professor ved Høgskolen i Hedmark. Bra. Dette gjør at innlegget ditt virker troverdig, og det gir samtidig inntrykk av at du har omfattende kunnskaper om emnet. Du forklarer deretter hva klasseledelse er, og oppgir to støttende kilder til dette. Bra igjen.
Deretter beskriver du hvordan disse påstandene påvirker din hverdag og du skriver at du synes dette er utfordrende områder. Samtidig som du viser at dette er en utfordring, viser du også at du reflekterer over hva som må til for å møte disse utfordringene. Bra. Det gir leseren inntrykk av at dette er noe som du aktivt jobber med i hverdagen.
Bloggen din virker veldig pålitelig, og det virker ut som om du har kunnskaper innenfor dette emnet. Det er vanskelig å finne et ønske, men et par formuleringer gir leseren inntrykket at du er litt usikker på dine påstander. For eksempel skriver du «...skal vi tro...», «Det kan virke...», og «...det er kanskje...». Dersom du hadde omformulert disse setningene ville bloggens troverdighet økt. Leseren aner en liten usikkerhet i påstandene dine i måten de er formulert på.
AH
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SlettHei! Det var interessant å lese din blogg. Jeg synes at det var veldig bra at du snakket om ressursene på Utdanningsdirektoratets hjemmeside, det var mye nyttig der som jeg ikke visste om. Her praktiserer du den delekulturen du snakker om i konklusjonen. Jeg synes også at det var en god idé å fokusere på områdene du vil utvikle deg i. Dette er en bra måtte å tilnærme seg teoriene og det vi hører om på forelesningene. Jeg har en tredje stjerne til deg, og det er at du binder de forskjellige avsnittene sammen, slik at det blir lettere å forstå hva du vil formidle.
SvarSlettSom et ønske, kanskje du kunne knytte hvert område (god planlegging, relasjon lærer - elev, osv) til teorien. For eksempel, når du snakker om relasjon lærer - elev kunne du bruke Nordahls (2012) fire dimensjoner i klasseledelse: autoritær, autoritativ, ettergivende og forsømmende. Eller når du snakker om momentum, kunne du nevne at det er en av Jakob Kounins 8 prinsipper for klasseledelse (Ogden 2008).
Bra strukturert og ryddig innlegg med praktiske eksempler!
LH
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SlettSLUTTINNLEGG
SvarSlettTusen takk for mange fine ord og konstruktive tilbakemeldinger. Jeg vil prøve å ta hensyn til disse i dette siste innlegget om klasseledelse.
Jeg hadde i denne bloggen et ønske om å vise litt av mine egne tanker og refleksjoner rundt begrepet klasseledelse, og å dele tanker og erfaringer med leserne. Det å ha noe teori i bunn, styrker egne refleksjoner og bidrar til å løfte blikket litt opp fra klasserommet og inn i eksisterende pedagogisk forskning. Det gjør det hele mer interessant når man kan se hva som rører seg ved andre skoler i landet vårt, og også i andre land på dette feltet. Jeg kan også få mange gode tips fra andre om gode strategier og verktøy til å bruke både i egen planlegging og undervisning.
Planlegging
En del slike verktøy for god klasseledelse er beskrevet i boken Relasjonsorientert klasseledelse ( Bergkastet, Dahl og Hansen 2009). I sin «verktøykasse» trekker de blant annet frem etablering av regler og rutiner og gode beskjeder,som noe av det som læreren kan spille på. Disse to henger ofte sammen med planleggingsfasen, altså det jeg velger å gjøre i forkant av timen. Ved å bli bevisst på disse to faktorene før timen, vil jeg slippe å famle og ha større sjanse for umiddelbar virkning.
Forventninger til elevene bør tenkes nøye gjennom på forhånd, og bør formuleres på en positiv måte. Jeg synes det er viktig å involvere elevene prosessen med å lage reglene og etablere rutinene i klasserommet. Hør med dem hva de forventer av hverandre, av læreren, av klassen, og fortell hva som forventes av dem. Når det gjelder beskjedene som gis skal være gode, er det visse kriterier som må oppfylles. Noe kan skyldes alder på elevene, men gode beskjeder har en god del til felles, uansett nivå (ibid). Beskjedene bør være effektive, det betyr at oppmerksomhet fra elevenes side må sikres og beskjeden må være forståelig for den enkelte. Er den ikke det, blir den vanskelig å følge. Videre må den formuleres på en slik måte at elevene vil følge den. Her er igjen «positivt» et nøkkelord for å lykkes. Det blir gitt et helt enormt antall beskjeder i løpet av en skoledag, og da er det vesentlig at beskjedene i minst mulig grad er formulert slik at det oppfattes som mas.
Relasjon lærer-elev
Hvor «relasjonell» er jeg egentlig med mine elever i
undervisningssammenheng? Dette er et viktig spørsmål som jeg vil avslutte med å reflektere litt rundt, fordi mitt pedagogiske grunnsyn da til en viss grad kan komme til overflaten. Nordahl (2012) peker på fire dimensjoner i klasseledelse: autoritær, autoritativ, forsømmende og ettergivende (forelesningsnotater PPU 11/13, HSH 23.01.13).
Disse dimensjonene kjenner vi også igjen fra sosialpsykologien, når det gjelder foreldres forhold til sine barn. Den autoritative lederen øverst til høyre i figuren driver en relasjonsorientert klasseledelse. Han fremstår som en leder som har kontroll, samtidig som han har et varmt og kanskje nært forhold til hver elev.
Selv om det hender at jeg både kan føle meg forsømmende, autoritær og ettergivende, har jeg et brennende ønske om å få til en autoritativ lederstil. Jeg ønsker å vite hva som rører seg hos elevene, kjenne til interessene deres, og prøve å få frem det beste hos hver enkelt av dem, samtidig som jeg klart viser hvem som styrer i klasserommet. Denne aksen vil for meg være en ledetråd i mitt videre arbeid som klasseleder.
Kilder:
Bergkastet, I. m.fl (2009):
Elevenes læringsmiljø-lærerens muligheter. Oslo: Universitetsforlaget